Andalusië

Toro de Osborne

Een belangrijk symbool van Andalusië is wel de stier die je zo nu en dan langs een drukke (snel-)weg ziet staan. Je zou verwachten dat dit symbool afkomstig is van het stierenvechten, maar niets is minder waar.
Het is een reclame-onderdeel voor sherry en brandy van het Osborne-bedrijf van El Puerto de Santa Maria. In 2001 zouden er maar liefst 93 van zulke kolossen verspreid over het land staan. Elke stier weegt zo'n 50 ton.

toro de Osborne (tussen Sevilla en Cadiz)

toro de Osborne (tussen Gibraltar en Malaga)

De eerste keer dat het bedrijf een stier plaatste was in 1957 (langs de snelweg Madrid-Burgos). Vanaf dat moment was de naam Osborne in de stier vermeld. Totdat een nieuwe wet in 1988 verbood om reclame-borden te plaatsen langs belangrijke wegen (omdat bestuurders hiervan afgeleid zouden worden). Als reactie hierop verwijderde het bedrijf zijn naam, maar liet de stieren staan.

In 1994 wilde de overheid deze wet officieel hanteren, wat inhield dat de stieren verwijderd zouden moeten worden. Dit veroorzaakte echter een opschudding, omdat men het zag als een nationaal symbool. Als reactie hierop verklaarde de "Junta de Andalucia" de stieren als beschermde monumenten. Na jaren van rechten won het bedrijf in 1997 de rechtzaak. De conclusie was dat de originele reclame-gedachte al lange tijd zijn doel voorbij had gestreefd en dat de stieren onderdeel waren van het landschap (en nog steeds zijn).